""

Verantwoord spelen

Opleiding en Training

  • Elke nieuwe medewerker die in dienst komt bij Druiventros casino zal getraind worden in het signaleren van kansspelproblematiek, het melden van signalen en het voeren van gesprekken. Jaarlijks zullen er herhalingstrainingen gegeven worden op dit gebied.
  • Elke kwartaal worden er rapportages ingeleverd bij de kansspelautoriteit over de genomen interventies en entreeverboden die worden uitgegeven. Deze worden besproken met de leidinggevenden van de Druiventros casino, dit om het bewustzijn tav kansspelproblematiek te behouden/vergroten
  • Gasten met opvallend speelgedrag en of bezoekfrequentie die geen beperking willen, worden besproken met het management. Hieruit kan een entreeverbod volgen.

Identificatie & Registratie

  • Nieuwe gasten registreren we in ons centrale systeem. We verifiëren de leeftijd van de bezoeker door een id-check en controleren of ze in het Cruks register zijn geregistreerd. Elk volgend bezoek aan het Druiventros casino wordt geregistreerd.
  • Alle medewerkers van Druiventros casino kunnen opvallend gedrag van gasten eenvoudig melden aan hun leidinggevenden, deze zullen daar een melding van maken in het dossier van de gast. Ook signalen van derden (naasten, hulpverleners etc.) kunnen worden toegevoegd.
  • Zo hebben we altijd een actueel beeld van onze gasten en kunnen we onze interventies op maat aanbieden.

Voorlichting & Bewustwording

  • We geven heldere voorlichting over een gezonde omgang met het spel.
  • We voeren preventiegesprekken, waarin we de gast inzicht geven in het eigen gedrag, wijzen op risico’s en stimuleren om grenzen te stellen.
  • Voor jongvolwassenen (18-23) hebben we extra aandacht. We gaan eerder het gesprek aan en we ondersteunen ook steviger in het stellen van de grenzen.

Monitoring

  • We volgen het (bezoek)gedrag van onze gasten systematisch. Zo kunnen we het gesprek aangaan op het moment dat de bezoekfrequentie stijgt of onze medewerkers opvallend gedrag signaleren.
  • We monitoren het gedrag en de bezoekfrequentie van alle gasten. Zijn er tussendoor opmerkelijke signalen, dan gaan we direct het gesprek aan.
  • Voor kwetsbare groepen bieden we maatwerk. Gesprekken voor bijvoorbeeld jongvolwassenen zijn op maat gesneden voor de leeftijdsgroep. Na een gesprek met een jongvolwassene monitort Druiventros casino over een langere periode het (speel)gedrag en bezoekfrequentie

Interventie

  • We zoeken altijd samen met de gast naar oplossingen. Ook bij interventies. We stimuleren de keuze voor zelfregulatie, zoals het vrijwillig nemen van een entreeverbod of entreebeperking. Ook adviseren we onze gasten in hun weg naar gespecialiseerde hulpinstanties.
  • Mocht een speler niet zelf ingrijpen hebben we uiteindelijk ook de optie om een entreebeperking of uitsluiting op te leggen.
  • Meldt een gast zich na afloop van een entreeverbod bij het casino, dan voeren we een nazorggesprek met de gast en verkennen we samen met de gast wat de beste vervolgstap is.

Hulp nodig

Mocht je problemen hebben met ( teveel) gokken? Heb je het gevoel de grip over jezelf te verliezen? Gok je meer dwangmatig als voor je plezier?

Dan wordt het tijd om hulp te gaan zoeken en die is er voor je.

Bij deze instanties kunnen ze je helpen:

Zelfhulp

Mocht je twijfelen of je speelgedrag verantwoord is, kan je dit zelf controleren op:

www.loketkansspel.nl/test-jezelf

Zorg dat spelen een spel blijft